Poika on oppinut
puhumaan! Tai no, puhumaan ja puhumaan, jos ei nyt ihan puhumaan, niin muutamia
sanoja on alkanut kuitenkin viime aikoina suusta tipahdella. Tai no, sanoja ja
sanoja. Sellaisia sanoja, joita on ehkä sanakirjasta turha etsiä, mutta jotka
vanhemmat voi varauksettomassa ihailussaan sanoiksi laskea. Vai eikö kjiesh
(vaihtoehtoinen kirjoitusasu voisi olla köjiesh) ole teidän mielestänne sana?
Meille se on ilmiselvästi jess, eli yes, eli kyllä. Ja poika sen sanoessaan,
alleviivatakseen sen positiivista sanomaa ja riemumieltä, nostaa usein kätensä ylös.
Kjiessh! Ja onhan huva selvästi sana. Vai eikö muka? Huva niin kuin hyvä.
Joskus ruokailujen päätteeksi, kun poika sanoo huva/höyvä ja saattaa taputtaa
vielä kaupan päällisiksi, voi saada kaverista sellaisen kuvan, että noinpas on
iloinen ja hyväntuulinen vesseli. Ja itse asiassa, nyt viime aikoina sälli on
ollutkin hymyilevä ja naurava, itselleen ja omille hienoille suorituksilleen
taputtava, melkoinen ilopilleri. Tuokiokuvina hyvästä mielestä käy esimerkiksi
hetket, kun on onnistunut pääsemään äitinsä rintaa syömään, niin sitä on sieltä
äidin kainalosta sitten mukava riemuita ja taputuksin juhlia. Tai kun on onnistunut laittamaan korkin oman nokkamukinsa päälle,
niin tottahan nyt sille pitää taputtaa.
Perhepotretti. |
Ilo vaihtuu
kuitenkin nopeasti huutoon. Tai pikemminkin kiljumishuutoon. Tässä tulee hyvin
esiin pienen ihmisen asema, sanotaan sitä vaikka hallitsija-elementiksi. ”Nyt kun tässä kiljun
riittävän kauan, niin saan mitä tahdon. Jos ei tämä volyymitaso riitä, voin
aina nostaa sitä niin, että isä sanoo, että älä huuda noin kovaa, että korvathan
tässä hajoo. Enhän minä oikeasti ymmärrä mitä se isä höpisee, mutta isä nyt
tässä tekstissään leikkii, että niin olisi.” Kun palvelu pelaa huutamalla, niin
miksi suotta opetella puhumaan. Kun kjieshin ja huvan lisäksi sanavarastoon
kuuluvat äittä ja kakka, niin tarvitseeko sitä nyt pieni lapsi muuta. Tarpeeksi
huutamalla kun saa tissin suuhun, tai leivän käteen tai puuroa napaan, niin
mikäs siinä on ollessa, elellessä. Tätä kirjoitellessa poika, ilmeisesti
kiusallaan, meni ja oppi uuden sanan ja se on eikä. Se toisaalta tasapainottaa
hyvin tätä kjieshin ja huvan luomaa positiivisuuden viestiä ja sopii hyvin
tähän hallitsijan rooliin.
Näitä edellä
mainittuja ”sanoja” lukuun ottamatta, kaikki muu onkin sitten pojallemme kakun. Tai ehkä
se pitää kirjoittaa kagun, kenties jopa kaqun. Tämän kagun -”sanan” perään
sanotaan usein tsi, jos todella ollaan sitä mieltä. Pojallamme oli ilmiselvästi, Tampereella pari viikkoa ilman
meitä lomaillutta Vappu-koiraamme ikävä, sillä kun poika näki kotikulmilla Vapun poissaolon aikana koiran, hän sanoi hymy kasvoillaan kagun tsi ja osoitti pienillä kätösillään kohti koiraa. Tätä
kyseistä sanaparia voikin sitten käyttää ihan missä yhteydessä tahansa,
osoittamaan ihan mitä tahansa. Pojan istuessa syöttötuolissaan, minun lapatessa
ruokaa ääntä kohti, saatan joskus kysäistä, että missä lamppu on. Poika katsoo
pöydän yläpuolella roikkuvaa lamppua ja sanoo kagun tsi. Sama vastaus saattaa
tulla myös tiedusteluihin, että missä veli on tai äiti. Poika katsoo lamppua ja
osoittaa sitä kädellä ja sanoo kagun tsi.
Kirja eli kagun tsi. |
Pitääkö minun nyt
sitten olla huolissani siitä, että pojan sanavarasto ei ole vielä kovin laaja?
Olenko itse sortunut siihen, mistä viime aikoina on paljon ollut keskustelua,
ilmiöön missä vanhemmat eivät enää puhu lapsilleen, koska sosiaalinen media vie
aikaa vanhempien ja lasten väliseltä vuorovaikutukselta. Valehtelisin, jos väittäisin, että räplään puhelintani vain silloin, kun lapset nukkuvat. Syyllisyyttä huomaan tuntevani tästä aika ajoin. Syyllisyyttä, vaikka poika ei olekaan vielä kolmivuotias. Puhumattomat lapset, YLE:n oheen linkittämässä jutussa kolmivuotiaat sellaiset, kertovat jotain pelottavaa ajastamme. Miksi minun tarvitsee tuijottaa luuriani, samalla kun annan pojalleni vauhtia keinussa. Olenko niin riippuvainen huomiosta, jota somesta voin saada, että unohdan sen, että tuo tuossa, tuo pieni lapsi, tarvitsee minun huomiotani? Kumpi on tärkeämpää, se, että minut huomioidaan, vai se, että lapsi saa vanhempiensa huomiota? Onko löydettävissä balanssi, jossa nämä molemmat tarpeet voidaan huomioida ja tyydyttää? Luuri ja some siellä, luo illuusion siitä ja myös riippuvuuden tähän illuusioon, että oma aika ja tunne, että sitä on, löytyy älypuhelinta käyttämällä. Teorioita siitä, mistä älypuhelinten addiktoitunut käyttö johtuu, lienee useita, mutta itse koen omalla kohdallani, että se on ikään kuin väline saavuttaa kaivattua omaa aikaa, toiveuni vapaudesta ja riippumattomuudesta. Tämän asian kanssa saan painia varmaan vielä usean ottelun, mutta toivon, että saan myös kokemuksen ja tunteen, jossa selätän tämän peikon ja voin hyvällä omallatunnolla todeta, että lapsen mahdollinen puhumattomuus ei ainakaan johdu vuorovaikutuksen puutteesta.
2 kommenttia:
Tuli hymy huulille tästä tekstistä! :) Tutun kirjankin bongasin, meillä on saman kirjailijan toinen kirja ollut suuri hitti.
Kiva juttu! Tämän tekstin julkaisun jälkeen pojalta on ruvennut putoilemaan sanoja reippahanlaisesti. Viimeisimmät ovat isälle mieluiset, isä ja kiijja, eli kirja :)
Lähetä kommentti